Amint azt az első, projektről szóló bejegyzésünkben ígértük, folytatódik a mérnöki munka bemutatása; most az elektronikai részre kerül sor, amelynek egyik legfontosabb része a napelemes rendszer.
Napelem
A napcellák és az általuk szolgáltatott energia kezelése kiemelkedő fontosságú eleme projektünknek. Hajónk akkumulátoraiba kizárólag azt az energiát tárolhatjuk el, melyet a hajó fedélzetén elhelyezett, rendszerbe épített cellák hasznosítanak; a több napon át tartó versenysorozatok közben a hajó töltése külső áramforrás segítségével nem megengedett.
Napjainkban egyre inkább elterjedőben vannak a fotovoltaikus rendszerek, melyek általánosan napelem panelekből, valamint a kapcsolódó elektronikai eszközökből állnak. Hajónkat azonban nem kész panelekkel, hanem pusztán – a panelek alapjait is jelentő – összeállított cellákkal kívánjuk szerelni, ugyanis így valósítható meg az egyedi elrendezés, valamint az elérhető legalacsonyabb tömeg. A napelemek hatásfoka széles tartományon változhat; elsősorban attól függ, hogy mono- vagy polikristály, esetleg amorf szerkezetűek, de a hőmérséklet, a napcellák életkora, valamint a cellák felső védőrétegének anyagtulajdonságai is erősen befolyásolják azt.
Elektronika
A teljes napelem rendszer optimális működtetése mellett az akkumulátor és motor vezérlés, valamint a rendszerfelügyelet is az elektronikai berendezések feladata. A csapat munkájának fontos része a teljesítményelektronikai rendszer és eszközök, valamint az ezekhez szükséges tesztberendezések megtervezése, kiválasztása, adott esetben elkészítése, programozása. Az előírt korlátok mellett kell a lehető legjobb hatásfokkal, energiatakarékos módon, terheléstől függően előállítani a mozgatáshoz szükséges teljesítményt, ami nagy kihívást jelent csapatunknak. Ezen dolgozik három Mechatronika szakirányos hallgatónk, Szalai Belián, Gaizer Bence és Kiss Gábor, akiket szakmai oldalról Varga Zoltán, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Automatizálás és Alkalmazott Informatikai Tanszékének tudományos segédmunkatársa segíti.