A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem csapata

Solar1Races tanulmányút 2015

2015. szeptember 16. - solarboatteam

A BME Solar Boat Team csapatvezetőinek tanulmányútja a 2015-ös Solar1Races versenyre!

img_1189.JPG

Adatok:

  • Versenynapok: 2015. július 9-11.
  • Helyszín: Monaco Monte-Carlo, Yacht Club de Monaco
  • Részt vevő csapatok: 21

A 2014-ben alapított BME Solar Boat Team azzal a céllal jött létre, hogy egy kizárólag napenergiával működő, ember által vezetett, teljesen elektromos hajtású hajót tervezzen és építsen, és ezzel a járművel   2016-ban a Hollandiában és Monte-Carlóban megrendezésre kerülő Dong Energy Solar Challenge Világbajnokság és Solar1Races megmérettetésein sikerrel szálljon versenybe. A BME SBT első magyar csapatként kíván részt venni a fentebb említett versenyeken.

A csapat három alapító tagja tanulmányutat tett a 2015. július 9-11-ig megrendezésre kerülő Solar1Races versenyre. A látogatás célja az volt, hogy a mérnökhallgatók számos hasznos, egyéb módon nem megszerezhető információval gazdagodjanak, és így bővítsék ezzel a csapat ismereteit.

A verseny adta lehetőséget kihasználva sikeresen növekedett a csapat kapcsolati hálója; céljainkat, valamint részvételi szándékunkat sikeresen mutattuk be a verseny főszervezőjének, aki biztosított minket arról, hogy a versennyel kapcsolatos változásokkal és lehetőségekkel kapcsolatban bátran kereshetjük a jövőben. Emellett a verseny elejétől közösen dolgoztunk a portugál Técnico Solar Boat Team két tagjával, akik szintén először kívánnak részt venni a megmérettetéseken; a tervezési nehézségeket, valamint az új információkat közösen értékelve növeltük tapasztalatainkat.

img_1428.JPG

A részt vevők közül a CLAFIS Private Energy SBT, a TU Delft SBT, a Liandon Solar Team és a W.U.T. SBT csapatokkal személyesen megismerkedve nem csak gazdag kép és videó anyagokat, de olyan adatokat, tényeket és tanácsokat szereztünk, melyekhez egyéb forrásból nem juthatunk hozzá. Így az első hajó tervezésének és gyártásának várható problémáiról, a hajótest kialakításáról, bizonyos alkatrészek technikai paramétereiről, valamint a versenyen tapasztalható körülményekről, nem várt tényezőkről beszélgettünk. Így derülhetett ki többek között, hogy egy üres hajótest legyártható pusztán 15 kg-os önsúllyal! Továbbá kézzel foghatóvá vált számunkra, hogy egy versenyhajó valóban állandó javítás és fejlesztés alanya, emiatt – a csapatok saját bevallása szerint –  valójában mindenki egy tesztjárművet birtokol.

A versenyhajók között járva általánosan megfigyelhetőek voltak bizonyítottan működőképes megoldások. Bár néha nem tűnik nagy jelentőségűnek, olyan információk, mint pl. a napelemes rendszer és az elektronikai berendezések rögzítése, elrendezése és védelme, vagy a mechanikai komponensek lehetséges hibaforrásai és tönkremeneteli módjai jól szemléltetik a fellépő igénybevételeket. A különböző szállítókocsi kialakítások, hajócsavar típusok, valamint a csapatok által szükségesnek ítélt felszerelések tanulmányozásával pedig szintén csökkenteni tudjuk a tapasztalat hiányából adódó esetleges hátrányokat.

 

img_1155.JPG

A versenyszámokat figyelemmel kísérve nagy tanulságot jelentett a különböző hajótest kialakítások vízben való viselkedésének megfigyelése; különösen azért, mert a hajók nem csak nagy sebességre törekednek, hanem a fordulékonyságra és a stabilitásra is kiemelt figyelmet kell fordítani. A Monte-carlói verseny egyik különlegessége, a hullámzó tengervíz hatása is jelentősnek bizonyult; olyannyira, hogy a megfigyelt lehetséges sérülés veszélyek, műszaki hibák egyik forrásává lépett elő.

Összességében egy tartalmas, tapasztalatokban gazdag három napot tudhatunk magunk mögött, melynek hasznossága máris megnyilvánulni látszik tapasztalataink jelenlegi tervezési folyamatokba történő integrálásával.

img_1433.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://solarboatteam.blog.hu/api/trackback/id/tr847792640

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.